Vibe coding maakt een snelle opmars, maar wat is het eigenlijk? En nu AI Overviews volop getoond worden in zoekresultaten: hoe zie je of jij daarin zichtbaar bent? Ook buiten AI om zijn er nog interessante ontwikkelingen. Hoe zit het bijvoorbeeld met digitoegankelijkheid? Dit – en meer – vind je in de top 10 best gelezen Frankwatching-artikelen van de maand juni.
Met een simpele spraakopdracht een app laten bouwen. Zonder kennis van software-ontwikkeling. Dat maakt vibe coding met AI mogelijk. In dit artikel duikt Jan Scheele enthousiast in op deze trend.
We komen niet meer onder AI Overviews uit, dus is het tijd om te checken hoe zichtbaar je website is in AI Overviews. En waar er kansen liggen om te optimaliseren. Hoe je dat doet, licht Albert Ruiten in 5 stappen toe.

Bron: Marco Lazzarini / Shutterstock.com
“Hoe ziet de wereld eruit als AI straks alles kan?” Een vraag die je vaak genoeg hoort, maar eigenlijk heeft niemand het definitieve antwoord. Maar één ding is zeker: de ontwikkelingen gaan alleen maar sneller. Tijd dus om concreet vooruit proberen te kijken.
En dat is wat Danny de Kruijk doet in zijn artikel, waarin hij kijkt naar de gevolgen van de verschuivingen in ons werk.
Generatieve AI schrijft blogs, persberichten en social posts alsof het niets is. En dus zetten we het massaal in als een soort veredelde tekstmachine. Maar daar blijft het vaak bij. Zonde. Want juist als marketeer kun je met diezelfde tools véél meer – zonder technische kennis.
Waar kun je het, naast tekstschrijven, nog meer voor inzetten? Kim Pot geeft tips.

Bron: Igor Link / Shutterstock.com
“We stoppen voorlopig met SEO, want het kost veel en levert weinig zichtbaars op.” Klinkt dit herkenbaar? In tijden van budgetdruk of veranderende prioriteiten ligt SEO vaak als eerste op de snijtafel. De resultaten lijken traag, de investering structureel en de impact is moeilijker meetbaar dan bij advertenties.
Maar wat gebeurt er eigenlijk als je stopt met SEO? Dat vertelt Jarik Oosting in zijn artikel. Alvast een tipje van de sluier: stoppen is in elk geval niet verstandig.

Bron: Andrii Yalanskyi / Shutterstock.com
Ken je dat irritante stemmetje dat zegt: “Wat doe ik hier eigenlijk?” Net voordat je een presentatie geeft of een belangrijk rapport moet versturen, sluipt het op. Of het nu om de startende professional gaat of de CEO die voor de Raad van Bestuur moet spreken: bijna iedereen worstelt weleens met dat vage, zenuwslopende gevoel dat je eigenlijk niet goed genoeg bent.
Dat gevoel wordt ook wel imposter syndroom genoemd. Wat kun je daartegen doen? Jan Scheele heeft een stappenplan ontwikkeld om eraan te werken.

Bron: fizkes / Shutterstock.com
Vanaf 28 juni moesten websites, apps en webshops digitoegankelijk zijn. Elke website, elke app, elke webshop en elk digitaal platform moest vanaf die dag voldoen aan de WCAG-norm.
Betekent dat dan dat de politie nu binnenvalt bij elke organisatie die dit nog niet op orde heeft? Zover is het nog niet, maar het is wél belangrijk om je eraan te houden. Désirée Battjes vertelt je er meer over.

Bron: ChatGPT
Er zijn rebrandings die voelen als een logische stap vooruit. En dan heb je de rebrandings waarbij je denkt: wat gebeurde hier precies in het vergaderruimtekoffiedik? En dat tweede, dat is wat Roy van den Anker dacht toen hij de rebranding van Volksbank zag. Benieuwd naar zijn column hierover? Je leest ‘m hier.

Bron: Alexander Fedosov / Shutterstock.com
Terug naar AI Overviews: in dit artikel van Patrick Heijmans lees je hoe AI Overviews het zoeken in Google hebben veranderd, wat je kunt verwachten en hoe je voorop kunt blijven zonder verkeer te verliezen.

Bron: Carkhe / Shutterstock.com
Volgens Jesse Weltevreden zijn er 4 typen AI-experts: de zelfverklaarde experts, de praktische AI-professionals, de AI-ontwerpers en -ontwikkelaars en de échte AI-experts. En het kan natuurlijk ook nog dat je helemaal geen AI-expert bent. Welk type expert ben jij?
Dit was de top 10 van juni 2025. Ben je benieuwd naar de populairste artikelen van andere maanden? Die vind je hier.