OpenAI lanceerde hun eigen browser: ChatGPT Atlas. Wat betekent dit voor zoekmachinemarketing? En welke invloed heeft AI op SEA in 2026? En hoe zit het dan met social search? Dit – en meer – vind je in de top 10 best gelezen Frankwatching-artikelen van de maand oktober.
Je publiceert, optimaliseert, linkt, monitort, maar het resultaat blijft uit. Je staat op #1, en toch zakt je verkeer. Je werkt harder dan ooit aan SEO, maar het voelt alsof je achterloopt. Dat gevoel klopt, zegt Marco Bouman. Wat zijn de 9 SEO-reflexen die je online zichtbaarheid kapotmaken, en wat werkt dan wél? Marco legt het uit in zijn artikel.
Bron: Cagkan Sayin / Shutterstock.com
In oktober lanceerde OpenAI hun eigen browser: ChatGPT Atlas. Wat is Atlas, wat kun je ermee en wat betekent het voor jouw strategie op het gebied van zoekmachinemarketing? Michelle de Zeeuw neemt je erin mee in dit artikel.
Logo ChatGPT Atlas. Bron: https://openai.com/nl-NL/news/
2025 stond voor SEA-specialisten in het teken van AI en vele veranderingen en upgrades van campagnetypes. Het algoritme wordt slimmer, de data schaarser en het werk van de SEA-specialist complexer. Kijkend naar 2026, verwacht Michelle de Zeeuw nog meer verschuiving naar werken met AI. En dat is niet de enige trend die ze toelicht, in dit artikel deelt Michelle de 6 belangrijkste SEA-trends voor 2026.
Bron: PureSolution / Shutterstock.com
Stel je voor: je opent Google, stelt een vraag en krijgt direct een compleet antwoord, zonder dat je nog ergens op hoeft te klikken. Dat scenario is dichterbij dan ooit. Op 8 oktober kondigde Google namelijk aan dat de AI-modus officieel wordt uitgerold. De functie komt beschikbaar in 36 nieuwe talen, waaronder het Nederlands, en in bijna 50 landen en gebieden. Ook Nederland staat dus op de lijst.
Maar wat betekent deze nieuwe Google AI-modus precies? En wat zijn de gevolgen voor organisaties die afhankelijk zijn van online zichtbaarheid? Jasper Boot vertelt je er meer over.
Bron: Tada Images / Shutterstock.com
Het is duidelijk: het online zoekgedrag van consumenten is niet meer wat het was. Waar we voorheen allemaal braaf naar Google gingen om producten en diensten te vinden, is er nu al een tijdje een trend te zien op TikTok, Instagram, Pinterest. Deze socialmedia-platforms worden steeds vaker gebruikt om inspiratie en informatie over van alles en nog wat op te doen. Dit noemen we social search.
Maar hoe werkt dat nu precies, social search? En vooral: hoe speel je hier als bedrijf slim op in? Nynke Reitsma duikt erin en laat zien hoe je je contentstrategie kunt afstemmen op deze verschuiving.

Welke bewegingen zien we nu al opkomen die gaan bepalen wat de content-trends in 2026 gaan zijn? Voor Linda Krijns voelt het soms een beetje als koffiedik kijken, maar toch ziet zij veel duidelijke aanknopingspunten die laten zien welke content komend jaar effect zal hebben. 7 content-trends voor 2026 deelt ze in haar artikel.

Werkgevers die vragen wat iemand in zijn huidige functie verdient, recruiters die vacatures publiceren zonder een €-teken, maar wel met het bekende ‘marktconform’ of ‘in overleg’: vanaf 7 juni 2026 maakt de EU richtlijn loontransparantie hier korte metten mee. Dat werd tijd, toch? Leon Spek vertelt je alles over deze maatregel.

Iedere dag sturen jouw collega’s tientallen, zo niet honderden e-mails naar klanten, prospects en partners. En vrijwel elke e-mail eindigt op dezelfde manier: met een handtekening. Wat vaak vergeten wordt: juist díe handtekening is een mini-campagne op zich. Een gratis, continu zichtbaar marketingkanaal.
Marleen Arts vertelt in dit artikel over de kracht van de e-mailhandtekening en hoe je die kunt benutten.
Bron: Nikornpanna / Shutterstock.com
Ken je dat, dat je het rode bolletje in Yoast SEO maar niet op groen krijgt? Nou, volgens Rutger Steenbergen kun je stoppen met staren naar die bolletjes van Yoast SEO. De 3 key takeaways uit zijn artikel:
- Schrijf voor mensen, niet voor de groene bolletjes van Yoast.
 - Moderne SEO draait steeds minder om exacte zoekwoorden.
 - Negeer Yoast-adviezen als ze je copy minder maken.
 

Gemeenten gebruiken social media om inwoners te bereiken, te informeren en te betrekken bij wat er speelt. Maar welke strategische keuzes liggen achter hun socialmedia-gebruik? En in welke mate speelt een communicatiestrategie daarin een rol? Hoeveel gemeenten gebruiken al AI? Carmen Quint en Daphne Hachmang zochten het voor je uit en delen hun interessante bevindingen.

Dit was de top 10 van oktober 2025. Ben je benieuwd naar de populairste artikelen van andere maanden? Die vind je hier.
					






